Saturday, September 4, 2010

Daging Goreng Orang Kelantan


Bahan-bahan:
Daging dipotong ikut urat supaya tidak liat.
Ada orang bubuh panadol dalam daging tu, ada juga buh sudu.
Saya buh sudu sebab kang kalau buh panadol, terlebih dadah lak kang.. hahaha

Kentang, dipotong macam wedges dan digoreng setelah dilumur sedikit kunyit serbuk

B
awang merah

Cili padi
dihiris

Kunyit serbuk

Garam gula


Cara:
Buh daging dalam kuali, tambah sikit air.

Rebus sampai daging lembut.

Bila dah lembut, kena tunggu kering air pulak.

Bila dah agak-agak kering masukkan minyak sikit..
(kalau nak berkuah, tak yah tunggu kering sangat
~ah.. nak cakap pun tak reti. Agak-agak laa kan)

Goreng agak-agak nak garing mana.

Masukan bebawang dan cili merah.

Masukkan kunyit serbuk. Tak mau banyak-banyak. Kang pening.. heheh

Masukkan kentang yang telah digoreng tadi.

Garam dan gula secukup rasa..

Siap!

Sonang je..
Sambil memasak boleh ber FB tau!

Lalalalala

8 comments:

Sidratul Muntaha said...

mana resepi daa...
naper resepi dia namanya begini?
daging menggoreng org kelantan?!

~ain said...

dah.. aku dah buh resepi dah.. cuba laaa.. sedap.. cuma, aku malas time nak potong daging tu laa.. leceh.. (tak biasa buat, tapi, ise suka makan daging tau)

Sidratul Muntaha said...

ahahhaha..
aku bab potong daging aku mmg sujke..
baba siang - siang bwng,kopek bawang aku paling tak suke.
klu potong ayam n daging best sbb piso aku beso2 ala2 tukang masak cina..
n basuh senang pun sbb beso..
bawang?
adeh..
dgn pedih biji mata..dgn kulitnya
setot selalu masukkan dalam mulut.
dia ingatkan makanan!

Sidratul Muntaha said...

ahahhaha..
aku bab potong daging aku mmg sujke..
baba siang - siang bwng,kopek bawang aku paling tak suke.
klu potong ayam n daging best sbb piso aku beso2 ala2 tukang masak cina..
n basuh senang pun sbb beso..
bawang?
adeh..
dgn pedih biji mata..dgn kulitnya
setot selalu masukkan dalam mulut.
dia ingatkan makanan!

SURIA AMANDA said...

nampak menarik..minta izin copy resepi eh..

~ain said...

ayu.. walau aku malas, aku gagahkan jua demi suami tercinta.. hehhe

~ain said...

suria... silaaa silaaaa.. bolehlah cuba. mudah disediakan dan sedap pulak tu... hehhe

Tihara said...

cecah budu sedap ohh